Wednesday, February 24, 2010

آیا ریگی تنها توسط سازمان اطلاعات ایران بازداشت شد؟



خبری که دیروز سر و صدای رسانه ای فراوانی را برپا کرد، خبر دستگیری عبدالمالک ریگی، سرکرده ی گروهی موسوم به جنبش مقاومت مردمی ایران ( جندالله ) بود.
ابتدا بد نیست بدانیم جندالله چه و عبدالماک ریگی که بود؟

جنبش مقاومت مردمی ایران که پیش از این با نام «جندالله» (به معنای ارتش خدا) شناخته می‌شد، یک گروه تروریستی شبه‌نظامی سنی مذهب بلوچ می‌باشد که با نظام جمهوری اسلامی ایران به مبارزه مسلحانه می‌پردازد. رهبر گروه جندالله، عبدالمالک ریگی نام دارد. وی فردي از طایفه ریگی است.

جندالله كه در سال ۱۳۸۲ بنیان‌گذاری شد؛ هدف خود را تلاش برای تامین حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان ایران اعلام، اما تاکید كرده است که «یک گروه جدایی‌طلب» نیست.اما منتقدان این گروه آن‌ها را یک جریان شوونیست سنی فرقه‌گرا معرفی می‌کنند. همچنين نظام جمهوری اسلامی ایران آنان را سازمانی تروریستی معرفی می‌کند که به ادعای حکومت، «تحت حمایت پاکستان و آمریکا دست به قاچاق سوخت و مواد مخدر مي زند».


درگیری های مسلحانه گروه جندالله:

گروه «جندالله» در سال ۱۳۸۴، ۹ مرزبان ایرانی رابه گروگان گرفتند و در برابر آزادی آنان خواهان آزادی برخی از اعضای گروه خود شدند که در دادگاه‌های انقلاب نظام جمهوری اسلامی و به اتهام «فسادفی‌الارض» به اعدام محکوم شده‌بودند.

نخست مقامات امنیتی نظام جمهوری اسلامی قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار را عامل اصلی گروگان‌گیری معرفی کردند.

گروه «جندالله» طی عملیاتي مسلحانه که سپس به تاسوکی معروف شد، ۲۳ تن را در جاده زابل-زاهدان به قتل رساند. افزون بر اين ۷ نفر را هم به عنوان گروگان همراه خود به خارج از مرزهای ایران برد و ادعا كرد كه از ماموران و عوامل وابسته به حکومت بوده‌اند.

در بهمن ماه ۱۳۸۵ بلوار ثارالله در شهر زاهدان شاهد انفجار بمب‌های جاسازی شده در یک خودروی پیکان بود که هدف آنان اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان بودند. در این بمب‌گذاری‌ها ۱۱ تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته‌شدند.

اعضای این گروه از اواخر بهار ۱۳۸۷ و همزمان با تحویل عبدالحمید ریگی، از جانب دولت پاکستان به ایران، پاسگاه «حق آباد» سراوان را خلع سلاح نموده و ۱۴ تن از نظامیان پاسگاه را به گروگان گرفته و در قبال آزادی آنها خواستار آزادی زندانیان خود از زندان های ایران شدند. این شهر نزدیک ۲۴ ساعت توسط این گروه محاصره شده‌بود.
حمله انتحاری به «مسجد علی بن ابی‌طالب» شيعيان شهر زاهدان، در خرداد ماه ۱۳۸۸، موجب کشته‌شدن ۱۹ تن از نمازگزاران و زخمی‌شدن ده‌ها تن گردید

اهداف گروه جندالله:

عبدالمالک ریگی، رهبر گروه «جندالله» در مصاحبه با رادیو بلوچ، هدف اصلی خود را دفاع از حقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده و ادعای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه گروه جندالله قصد جدایی طلبی دارد را به شدت رد کرده‌است.

او همچنین با صدای آمریکا مصاحبه داشته‌است. این مصاحبه از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت علنی از تروریسم و نقض قرارداد الجزایر به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

عبدالمالک ریگی (زاده ۱ ژانویه ۱۹۸۳) رهبر گروه بنیادگرا و سنی‌مذهب به نام جنبش مقاومت ملی ایران (جندالله) است که در منطقهٔ سیستان و بلوچستان به مبارزهٔ مسلّحانه با حکومت جمهوری اسلامی ایران مشغول بوده‌است. این گروه از سوی جمهوری اسلامی ایران و دولت پاکستان به عنوان یک «گروه تروریستی» شناخته شده‌است. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی وی را متهم به «قاچاق مواد مخدر، آدم ربایی و قتل برخی از نظامیان ایرانی بخصوص سپاه پاسداران» کرده‌است.

دستگیری ریگی:
بامداد سه شنبه، ۴ اسفند ۱۳۸۸، رادیو دولتی ایران به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گزارش کرد که ماموران این وزارتخانه عبدالمالک ریگی را بازداشت کرده‌اند.

ابهامات در نحوه دستگیری:
برخی منابع خبری نزدیک به دولت خبر دستگیری ریگی در شرق کشور را اعلام نمودند. در حالی که مصطفی محمد نجار، وزیر کشور خبر از دستگیری او در خارج از کشور و انتقال او به ایران را داده است. همچنین حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات اعلام نمود که ریگی توسط ماموران وزارت اطلاعات در خارج از کشور مدیریت شده و در داخل کشور دستگیر شده است. برخی خبرها هم حاکی از آن بود که ریگی در حالی که قصد پرواز از قرقیزستان به سمت دوبی را داشته شناسایی شده است. درهمین حال جنگده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه بندر عباس برمی‌خیزد و هواپیما را مجبور به فرود در فرودگاهی می‌کند. گفته می‌شود پدافند هوایی برای ترساندن هواپیما چند بار اقدام به شلیک هوایی نمود.
حیدر مصلحی در توضیحات دستگیری ریگی اظهار داشت که این عملیات بدون کمک سرویسهای اطلاعاتی خارجی بوده است. در حالی که شبکه الجزیره به نقل از خبرنگارش در اسلام‌آباد اعلام نمود که ریگی هفته قبل از اعلام بازداشت توسط مقامات پاکستانی بازداشت و تحویل مقامات ایرانی شده بود.گروه جندالله درواکنش به این رخداد، آمریکا ، انگلیس و سازمان های اطلاعاتی منطقه را به همکاری با جمهوری اسلامی برای دستگیری رهبر خود متهم کرد و هشدار داد که حکومت ایران باید منتظر حملاتی باشد که هرگز به فکر و خیالش هم نبوده است.

گروه جندالله در بیانیه ای که به همین مناسبت صادر کرده است نوشت:
رهبر بزرگوار جنبش مقاومت در یک عملیات تروریستی و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غرب از جمله سیا و اطلاعات افغانستان و اطلاعات پاکستان دستگیر و به رژیم ولایت فقیه تحویل داده شد. طبق اطلاعاتی که شاخه اطلاعاتی جنبش بدان دست یافته است سرویسهای اطلاعاتی غرب در دستگیری رهبر جنبش همکاری بسیار زیادی از جمله کنترل خط های ماهواره ای و همچنین استفاده از هواپیماهای جاسوسی و ..... داشته اند که نشان می دهد امریکا و غرب نزدیک ترین ارتباط ها را با رژیم ایران دارند به صورتی که رژیم تهران نمی تواند همکاری سرویسهای اطلاعاتی کشورهای غرب را انکار نماید تا آنجائیکه وزیر اطلاعات در کنفرانس خبری به همکاری یک سرویس اطلاعاتی در این باره اذعان نمود و تمامی اطلاعاتش را به نقل از یک سرویس اطلاعاتی بیگانه ارائه داد.
ما به زودی مدارکی را از همکاری امریکا و انگلیس و سرویسهای اطلاعاتی منطقه را با رژیم ولایت فقیه ارائه خواهیم داد.
در ادامه این بیانیه مردم سیستان به صبر دعوت شده اند و این مسئله را خواست خدا دانسته اند اما اعلام شده است که دست از جهاد بر نخواهند داشت:
جنبش مقاومت مردمی ایران مردم مومن اهل سنت و بلوچ را به صبر فرا می خواند و باید همه بدانند که این قضاء و فیصله الهی بوده است و ما در برابر الله تسلیم هستیم و احکامش را تعمیل می کنیم و هی مصیبتی نمی تواند ما را از راه حق و حقیقت و مبارزه و جهاد بازدارد.
ین مصیبت بزرگ عزم ما را برای مبارزه و جهاد راسخ تر نموده و این قربانی بزرگ راه عزت و آزادی را برای ملت بلوچ و جامعه اهلسنت فراهم خواهد کرد.
و در نهایت آمده است که ریگی یک شخص نیست بلکه تفکری است که همچنان ادامه خواهد داشت:
این مصیبت گرچه بزرگ است اما آنطور که رژیم ادعا می کند نیست بلکه رهبر محبوب ما صدها جوان را تربیت نموده و پرورش داده است و جنبش با اقتدار کامل و تام به راهش ادامه خواهد داد و جهان خواهد دید که فرزندان غیور بلوچستان چه پاسخی به رژیم ایران می دهند و رژیم باید منتظر حملاتی باشد که هرگز به فکر و خیالش هم نبوده است.

جنبش به رژیم هشدار می دهد و باز هم هشدار می دهد که بداند امروز بلوچستان کاملا عبدالمالک شده است وعبدالمالک یک فرد نیست بلکه یک نظریه و تفکر و اندیشه است که هرگز از بین نخواهد رفت و بزودی رژیم و مزدورانش در منطقه این حقیقت را درخواهند یافت.

بازداشت عبدالمالک ریگی گامی موثر برای مبارزه با تروریسم می باشد اما آنچه مسلم است اینکه جمهوری اسلامی ایران بدون همکاری با سرویس های اطلاعاتی دیگر کشورها ( امریکا - پاکستان و ... ) به هیچ عنوان قابلیت بازداشت این تروریست خونخوار را نداشته است. باید دید سرویس های اطلاعاتی دیگر کشورها به چه دلیل دست به چنین همکاری با رژیم ایران زده اند و اگر این کار در راستای مبارزه با تروریسم بوده است، چرا تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده بود.
آیا پشت پرده ی این ماجرا زد و بند های خاصی صورت گرفته است؟

12 comments:

  1. افرا قرمز:شه شه جان میشه یه دونه از همین کلاه ها بزاری و یه کم هم ریش بزاری ؟ :)))) ها ها ها
    افرا سبز:عبدالشه شه
    :)

    ReplyDelete
  2. من بیشتر فکر میکنم رسانه ای کردن خبر دستگیری این آدم، توی این وضعیت کشور و مخصوصا یک روز پس از خبر کثافت کاری نظامیاشون توی کوی دانشگاه، فقط برای منحرف کردن اخبار دنیاست از اون خبر خاص.
    و از این هم که بگذریم، شکی در این وجود نداره که ریگی خیلی خطرناک تر از اشخاصیه که دارند بر ایران حکومت میکنند، اما معتقدم که عبدالمالک ریگی بازنده ی سیاست هایی شد که ایران و امریکا و پاکستان و ... در پیش گرفتند بنا به امتیازاتی که به هم میدهند.

    ReplyDelete
  3. khodeshoon ke chizaye khande dar migan...tavasote sarbazane gomname emam zaman:))

    ReplyDelete
  4. به قول يكي از كاربران بالاترين:اينا كه ادعا مي كنن ريگي رو در خارج از مرزهاي ايران گرفتن چرا نتونستن بابك داد رو كه تو ايران بود بگيرن.همش خالي

    ReplyDelete
  5. این احتمال که پاکستان در چهارچوب یک سیاست جدید - که نوع رابطه اش با آمریکا و القاده رو هم شامل میشه - به هر ترتیبی کمک کرده که ایران ریگی رو به چنگ بیاره. منم بعید می دونم وزارت اطلاعات ایران مخصوصا بعد از تصفیه های داخلی در حدی از قابلیت برای انجام چنین عملیاتی باشه

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. خب ديروز كه شنيدم به نظرم عجيب اومد كه اينكر رو به تنهايي انجام داده باشن .ميگم اين ريگي فقط 6 سال از من بزرگتره ها.چه با عرضه ست .

    ReplyDelete
  8. ریگی رو در قبال سه آمریکایی زندانی تحویل گرفتن

    ReplyDelete
  9. بچه ها مصاحبه با دکتر نوری زاده رو در این زمینه در سایت رادیو زمونه رو هم بخونید

    ReplyDelete
  10. واو یعنی خودشه؟

    ReplyDelete
  11. vaghean ke shomaha ke khodetuno vatan parast midonid.midonid in kesafat che jenayataey karde sare ye ham vatan ke faghad be jorm fars(ariaey)bodanesh ba chagho qoshta qosht borid in taze yeki az sad genayatash bod.behal khodeton tasof bkhorid ke iran aziz vase dastgirish kochik midonid.mohem iran mast o sarafrazish na hakemash.dorod bar abar mard iran korosh kabir

    ReplyDelete